Inte på riktigt inte på låtsas av Maja-Maria Henriksson



Titel: Inte på riktigt inte på låtsas
Författare: Maja-Maria Henriksson
Genre: Sorg
Fler böcker i serien: Den första delen, Jag finns
Filmer: Finns inga.
På baksidan:
Jag är som om jag faller emellan. Som om jag inte är på riktigt, men inte heller på låtsas. Som flugan mellan fönsterrutorna. Den lever. Den ser världen på andra sidan rutan, men kan inte lämna det lilla utrymmet mellan glasen. Hela tiden söker den vägen ut. Hela tiden har den en längtan att få vara på riktigt.

Johanna är sjutton år och vet inte vilket liv som är hennes. Hon hör inte hemma, är inte välkommen. Inte hos mamma, inte hos pappa. Men Jens! Jens är annorlunda, han är fri och stark. Det liksom smittar, med honom blir Johanna också fri och stark. Hos Jens vill hon vara, till varje pris. Men Johannas längtan efter tillhörighet gör henne blind för det andra ser. Att det är något med Jens som inte stämmer. Något destruktivt och trasigt.

Denna bok är fängslande och oerhört sorglig. Huvudpersonen, Johanna, har alltid haft det hemskt (läs ettan) och när hon äntligen lyckats finna sin plats på jorden, med Jens, blir allting fel ändå. Hennes liv är fruktansvärt. Boken får en att verkligen tänka efter och jag rekommenderar den starkt, till precis alla.

Betyg: Sjukt fint. 4½/5


Recension av Anja.

Kommentarer
Postat av: Esther

Hej,gillar de böckerna <3



Esther

2012-05-28 @ 20:55:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback