Ringarnas herre av J.R.R.Tolkien



Svensk titel: Ringarnas herre
Engelsk titel (orginal): Lord of the rings
Författare: J.R.R. Tolkien
Genre: Fantasy
Filmer: Alla böckerna i serien finns som film, går att hyra / köpa.
På bokens baksida:
Det finns ingen text på baksidan, men detta står i början av boken.

Ringar tre skall alver se, under himlens rand,
sju för dvärgars härskare, som djupt i berget bor,
nio för människor, som döden tar om hand,
en för Mörkrets herre, på mörka tronen stor,
i Mordor, i skuggornas land.
En ring att styra dem, en ring att se dem,
en ring att fånga dem och till mörkret ge dem,
i Mordor i skuggornas land.

Tolkien skriver inte i jag-form. Men man grips av alla hemligheter som döljer sig i historien, så man bara måste läsa. Jag gillar hans sätt att dölja allt bakom en slöja och under en kort period dränka en med nyheter och förståelse. Frodo, huvudpersonen i det hela, bär på "ringen" som han ska ta till Mordor och förstöra i domedagsberget. En lång färd tll fots, med fienden i hälarna. Kämpande tar de sig långsamt framåt på sin färd.
Jag tycker att ni läser denna serie. Men gör inte som massor jag känner och lägg av i första boken när de bara går och går för sedan händer det spännande grejer...

P.S.  Läs böckerna innan ni ser filmerna då förstår ni mer.

Betyg: Den är helt fantastisk, spännande, rolig och... tja, underbar helt enkelt! Åh, den är bara bäst. Helt klart, 5/5!



Recension av Esther.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gillar bloggen, faktiskt.

2012-05-28 @ 20:37:34
URL: http://...

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback