Underverk av Brian Selznick

Underverk : en roman i ord och bilder
 
 

Titel: Underverk.

Författare: Brian Selznick.
Genre: Sorgligt.
Vid tangentbordet: Esther
 
På bokens baksida:
 
LÄNGTAN, DRÖMMAR OCH EN SVINDLANDE RESA.

Ben saknar sin döda mamma och längtar efter sin pappa som han aldrig har träffat. Rose drömmer om en berömd skådespelerska och samlar allt hon kan hitta om henne i en klippbok. Så kommer Ben oväntat sin pappa på spåren och Rose läser en lockande rubrik i tidningen. Upptäckterna tar dem ut på varsin vådlig resa, på jakt efter det som de saknar.
 

De två barnenes berättelser utspelar sig med femtio års mellanrum och skildras på olika sätt, Bens i ord och Roses i bilder. Men Brian Selznick låter deras vägar korsas och flätar samman deras öden. På samma gång skapar han också en helt unik läsupplevelse!

 

 
 
Helt fantastisk! Lite förvirrande, men helt klart en av de bästa böcker jag läst på länge! När jag var klar tänkte jag bara, wow, och försökte smälta allt som hänt i boken. Även om den är många sidor plus massor med vackra bilder tar den bara tre timmar att läsa. Perfekt om man åker tåg eller liknande (om man inte är åksjuk, men jag är inte det.) Jag gav ett ex till skolbiblioteket som lånar ut den. Hon blev väldigt glad.
Den ser jättetjock ut men jag lovar man läser ut den fortare än man tror!
 
 
Betyg: 4½, bra för alla åldrar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback